преса

Автор: Арт вертеп
Видання: АРТвертеп, Інтернет-видання

«Чотири обличчя Леоніда Кононовича» — круглий стіл

http://artvertep.dp.ua/news/571.html
«Чотири обличчя Леоніда Кононовича» — круглий стіл в УНІАН

Щоб важкий день не зіпсував гарну думку. Цей вислів як найкраще відповідає змістовному наповненню щотижневих «посиденьок», що проводяться за ініціативою Видавничого Дому «Кальварія».

Видавництво «Кальварія» в рамках проекту «Кальварійські посиденьки в УНІАН» зорганізувало круглий стіл на тему «Чотири обличчя Леоніда Кононовича».

Приводом до розмови став вихід у світ роману Леоніда Кононовича «Тема для медитації».В обговоренні взяли участь:

журналістка Юка Гаврилова;
письменник, журналіст і «професійний критикан» Михайло Бриних;
«професійний» читач і книжковий рецензій останніх років Олександр Красюк;
письменниця і журналістка Світлана Поваляєва;
поетка і журналіста Вікторія Стах.
Таким чином Кононович явив нам своє четверте літературне обличчя — досі його знали як витонченого перекладача з французької, який працює у найширшому діапазоні, автора блискучої екзистенційної прози малих форм, писаної ще на початку 80-х років минулого століття та «батька» українського кримінального роману…

Сам автор визначає, що для нього домінує необхідність створення серйозної прози. Він надавав їй перевагу у 80-х роках, але той час характеризується політичною заангажованістю і можливості публікуватися не було. Леонід Кононович на певний період часу пристрасно захопився написанням кримінальних романів і навіть прагнув запровадити цей жанр в українську літературу. На український ринок масово почали проникати дешеві зарубіжні детективи, трилери і автор відійшов від написанні творів за цим жанром. «Мене цікавила завжди насамперед серйозна проза, а параметри кримінального роману досить обмежені і там є необхідність дотримуватися певних стандартів. Проза цьго, за певними виключеннями, не потребує» — висловився автор.

Деякі вважають, що твір «Тема для медитації» є автобіографічним, але як раз досить незначний відсоток інформації запозичено саме з автобіографічних даних. «Я сам собі нецікавий,- відверто присутнім промовив автор. Всю інформацію я отримав від старших за мене людей, що були противниками установленого радянського режиму, що пережили голодомор. Вони розповідали лише з однією метою, щоб „все це“ не пропало». Перш за все твір написаний не про власні враження письменника, а про покоління. Текст твору наповнений радянською ідеєю ячення, примітивного задушення цілого покоління. Такі «чорні» події можна ототожнювати зі смерттю, але це не так. Роман присвячений ідеї подолання смерті, про перемогу життя.

Власне твір — це епос, але це епос світової скорботи, епос болю, болю саме в українському контексті. Подібні асоціативні відчуття, відображені в одному вірші, де сказано, що прокинешся ти серед ночі, весь світ стане тобі поперек горла і не дасть дихати. Складається небезпідставне враження, що автору поперек горла став весь світ. Це твір, що відкриває таємниці української душі. Навряд чи є можливість зробити переклад гідним оригіналу, або принаймні схожим. Більшість присутніх виразили досить негативну думку з цього приводу. Це абсолютна українська річ і жодна нація не зможе оцінити його так, як це зроблять українці.

Ще один цікавий екзестенційний момент у творі, це замовляння, що супроводжують нас протягом усього тексту, реконструйовані по пам`яті Леоніда Кононовича. Замовляння уособлюють помсту за кривду, за колективізацію, за голодомор 33х років. Ці образи, ляпаси не повинні згинути під вічністю проблем і вже наше покоління повинне відмстити за знущання над українським народом. Один з аспектів цього тексту полягає у тому, що потрібно відплачувати за давні кривди. І щоб нагадати нам про життя наших предків у творі центральним образом є образ баби, що є тінню усіх наших предків. Найстрашніший образ, страшне життя, вічна згадка про біль. Це символ існування української культури, непереможної і не знищенної.


Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031







231 авторів
352 видань
86 текстів
2193 статей
66 ліцензій