преса

Автор: Катерина Холод
Видання: Друг читача, портал

Павутина меланхолії

Олексій Геращенко. Лише секунда: роман. – Л.: Кальварія, 248 с.

Цей роман прагне бути великою притчею, в якій сенс людського буття постає як щось мінливе, примарне і завжди недосяжне. Але очевидно, що фундамент твору «Лише секунда» має бути більш ґрунтовним, аніж лише хвилюючі тумани метафізики. Та ними автор Олексій Геращенко дійсно намагається спокусити читача. Так, в головному герої роману майже кожен з нас може знайти своє відображення. Мешканець великого міста. Середній вік. Роздуми. Є досягнення, є і перемоги. Є бажання, є свідома відмова від нових потрясінь і хвилювань.

Зрештою в «Лише секунді» постійно фігурують роздуми про те, який життєвий вибір ми робимо кожного дня. Бо мабуть тільки суцільно наївна людина вважає, що в цьому світі можлива по-справжньому оригінальна біографія. «Відсотків із дев’яносто дев’ять з того, що ми називаємо життям, люди насправді не живуть. Бо все іде за сценарієм» – бідкається головний герой. Навіть таке поняття як самотність у великому місті він ставить під сумнів: «Раніше було більше можливостей для справжньої самотності. Зараз ти залежиш від усіх: сусідів, ЖЕКу, людей в магазині, людей, які платять тобі гроші, людей, які щось роблять, щоб ти міг увімкнути світло, проїхатися в трамваї і таке інше».

Так, тепер майже неможливо усамітнитися красиво, з рафінованою вишуканістю. Усамітнитися як мрійливий дикун. Навіть коли ти чоловік, що винайняв квартиру в старому будинку на вулиці Гоголівській, як це зробив Андрій, головний герой роману «Лише секунда». Навіть там, у пустому помешканні, тебе наздожене чиясь історія, доля і черговий висновок про примарність нашого буття. У випадку Андрія це був щоденник, який він знайшов у своєму новому житлі. «Це мій щоденник. Моя можливість поговорити чесно з собою. Перший рядок відразу заворожив Андрія, а разом з ним і читачів. Очевидно, що автору було б нецікаво просто оповідати про читання загадкового зошита. Тому він намагався додати до роману традиційний спеціальний ефект: балансування між реальністю і вигадкою.

Завдяки цьому читач неодноразово буде сумніватися, на якому ж боці знаходиться головний герой: реальному чи ілюзорному. Хто справжній автор щоденника? Хто є жіночим ідеалом Андрія (обери з варіантів – Мадонна, Сальма Хайєк, Анджеліна Джолі чи Скарлетт Йоханссон)? Кого мучають думки, які притаманні людям середнього віку? На кшталт цій: «От що я йому скажу? Працюю, одружений, їжджу на кредитній машині за місто на вихідних. Влітку до Криму, взимку у Буковель на лижі. В Туреччину наступного року поїдемо. Приходжу додому і дивлюся реаліті-шоу по телеку. Донька в садочок ходить. І так мені тоскно і сумно стало. Ніби хтось замість мене цей стандарт намалював і продав мені його. А хіба про це ми тоді, сидячи на лавочці в парку Пушкіна, мріяли?» На цих сумнівах і рефлексіях побудований увесь роман, що уособлює собою павутину меланхолії. В неї легко потрапити читачу мрійливому, якого лякають застиглі життєві сценарії.

Джерело

Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930







231 авторів
352 видань
86 текстів
2193 статей
66 ліцензій